Skip to main content

Közlekedési szokások

Lakossági konzultáció eredménye

Honlapomon elindult a győri lakossághoz szóló közvélemény-kutatás. Amikor meghirdettem a Nyitott Városháza koncepcióját, az volt a célom, hogy nyíltan és őszintén beszéljünk a Győrt érintő kérdésekről, a felmerülő problémákról. A felmérésben a közlekedési szokásaikról kérdeztem az érdeklődő polgárokat, melynek eredményét szeretném most megosztani önökkel.

PARKOLÁS – Jelentős kedvezmény a győrieknek!

A kérdések publikálása idején 813 darab, azóta már 922 darab új parkolóhelyet alakítottunk ki városszerte a négy év folyamán. A válaszadók 83%-a gondolja úgy, hogy ez az irány helyes, illetve a továbbiakban is ilyen dinamikus ütemben kívánja a parkolók fejlesztését, ezért 2024-ben is folytatjuk további parkolóhelyek kialakítását.
A válaszadók több mint fele egyetért a fizetőparkoló-zóna kiterjesztésével úgy, hogy az ott lakók kedvezményes lakossági parkolóbérlethez jutnak, és ezáltal jelentős előnyt élveznek a vidékről Győrbe érkezőkkel szemben. Lakossági bejelentések alapján visszatérő problémát jelentett, hogy a vidékről érkezők elfoglalták a parkolóhelyeket, így az ott lakók számára gondot okozott a lakóhelyük közelében történő parkolás. A munkába járó győriek „Szívügyünk Győr” bérletet válthatnak ki, amivel a munkahelyük közelében kedvezményes áron parkolhatnak Győrben.
A lakossági levelek, bejelentések is alátámasztják, hogy a bővített fizetési zónában javult a parkolási helyzet a lakossági parkolóbérlettel rendelkezők számára.
Arra a kérdésre, hogy „Ön még hova javasolna Győrben parkolóházat?”, a válaszadók elsősorban a belvárost, Marcalvárost és Adyvárost jelölték meg. Folyamatban van a lehetőségek feltárása ezeken a területeken, és további parkolóhelyek kialakítását tűztük ki célul a polgárok által megnevezett városrészekben. Az önkormányzati képviselőinkkel átbeszélve tervezzük a további parkolóházak és a parkolók építését. A „Lépésről lépésre” program folytatásával várjuk további észrevételeiket, hogy hová javasolják kisebb, 10-20 férőhelyes parkolók kialakítását.
Négy év alatt három parkolóházat építettünk. A Kodály Zoltán utcában, a vásárcsarnoknál és a kórház mellett a Dr. Petz Aladár Parkolóházat. A válaszadók 70%-a már használta és kedveli a parkolóházakat.

TÖMEGKÖZLEKEDÉS – Jelentős kedvezmény a győrieknek!

A válaszadók többsége javarészt autót használ, de sokan gyakorta ülnek tömegközlekedési eszközre és kerékpárra, valamint az elektromos rollerek is jelen vannak a lakosság eszköztárában.
A városon belüli közlekedési módokat vizsgálva megállapítható, hogy munkába járáshoz a válaszadók 49%-a elsősorban az autót használja rendszeresen a helyi közlekedésben is. A város környezetvédelmi programjának, illetve a károsanyag-kibocsátás csökkentésének érdekében fontos feladatunk, hogy a tömegközlekedés használatát vonzóvá tegyük. A lakossági észrevételeket, ötleteket a városvezetés jelzi a Volánbusz Zrt. vezetősége felé, annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban megtörténjenek az utasbarát módosítások.
Az önök válaszai alapján bevezettük Győrben, hogy a negyedéves buszbérletekre 50%-os, és a havi bérletekre 25%-os önkormányzati kedvezményt kapnak a győri lakosok. A Győrben bejelentett állandó lakcímmel rendelkező lakosok számára számottevő megtakarítást biztosít ez a lehetőség. Példaként a negyedéves bérlet vásárlásakor egy négyfős családnál 92 ezer forint éves megtakarítást jelent két felnőtt és két diák esetén.
Az elmúlt időszakban jelentős buszmegálló-fejlesztést végeztünk. A válaszadók 80%-a elégedett a városban található buszmegállókkal. Lakossági kérésre 2023-ban csaknem 70 padot helyeztünk ki a buszmegállókban Győr-szerte. A válaszadók 93%-a elégedett a kihelyezett padok mennyiségével. Örülünk, hogy a munkánk eredményes, és hogy elégedettek a fejlesztéseinkkel!

ZÖLD GYŐR

1998–2002 között alpolgármesterként dolgoztam, ekkor többek között a környezetvédelemért is én feleltem. Győrben komoly hagyományai vannak ezáltal a környezetvédelemnek, hiszen munkánk következtében a teljes városban történő szelektív hulladékszállítás az országban itt valósult meg először. 2006 és 2019 között a környezetvédelmi szemlélet kihalt a városból, a buszok életkora húsz év felett volt, nem történtek légszennyezettség- és talajszennyezettség-mérések. Nem védték az erdőket, kivágták a fákat, a marcalvárosi Kiserdőt felparcellázták, illetve építési területté nyilvánították.

Ezzel szemben az elmúlt négy évben tíz év alá csökkentettük a buszok átlagéletkorát, ötvenhárom új buszt helyeztünk üzembe, melyből tizenhárom teljesen elektromos. Elindítottuk a Kiserdő zöldterületté nyilvánítását, a Városi Fecskevédelmi Programot. 2022-ben csatlakozott városunk a Klímabarát Települések Szövetségéhez, ez is bizonyítja elkötelezettségünket a környezetvédelem és a fenntarthatóság mellett. Örülök, hogy a Győriek szeretik a Zöld Győr programot, melynek része a buszbérletek kedvezményessé tétele, annak érdekében, hogy a győriek a közösségi közlekedést használják az autó helyett. A győriek számára fontos a környezetbarát közlekedés is, ezt támasztja alá, hogy az elektromos hajtást és környezetbarát közlekedést a válaszadók 56%-a támogatja.

A városban elhelyezett elektromos rollert rendszeresen használó válaszadók 63%-a elégedett vagy nagyon elégedett az átvevőpontok számával. A rollerek minőségével pedig 70% elégedett vagy nagyon elégedett. Az e-rollereket a válaszadók mindössze 6%-a használja, de akik használják, ők nagyon elégedettek a szolgáltatással.
Köszönjük mindenkinek, aki kitöltötte a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Továbbra is azért dolgozunk, hogy együtt gondolkodva Győr legyen a legtisztább, legélhetőbb város!